lauantai 21. toukokuuta 2011

Malmi - Tallinn Doglas DC-3


DOUGLAS DC-3 OH-LCH "Hotelli"




Kone rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa ja valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 valmistusnumerolla 6346. Koneen oli alunperin tilannut Pan American Airways toimimaan Latinalaisen Amerikan linjoillaan rekisteritunnuksella NC34953, mutta sodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27.12.1942. Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelus-numeroksi 43-2033.

Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle, Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.

Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8.ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa.



Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19.6.1948 tunnuksella OH-LCH. Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa se teki 21.7.1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22137, jolloin kone purettiin varaosiksi. Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.6.1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 1.4.1967.

Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppy­lentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tehtäviä.

Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Koneemme tunnukseksi tuli taas OH-LCH.

Airveteran Oy:n perustivat yksityishenkilöt v.1985 säilyttämään DC-3-koneita Suomessa. Ostetut koneet olivat DO-11 ja DO-8 ( alunperin C-47A-75-DL, valmistusnumero 19309 ja Yhdysvaltain sotilaskone-numero 42-100846, sekä suomalainen tunnus OH-LCD ). OH-LCD on toistaiseksi vain rullauskunnossa. Se on hiljattain kiillotettu hienoon kuntoon ja maalattu Aeron 1950-luvun alun maalauskaavion mukaan vanhalla nimellään ”Lokki”.


DC-yhdistys ry on perustettu 1988. Yhdistys operoi konetta ei-kaupallisella pohjalla kesäisin Helsinki-Malmin lentokentältä. Jäsenet saavat lentää koneella. Kullekin lennolle on sovittu kustannusten mukainen hinta. Jäseniä on yli 3000 ja vapaaehtoiset auttavat koneen ylläpitämisessä. OH-LCH viettää talviajan Vaasan lentokentän hallissa. OH-LCD on Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Lisätietoa: http://www.dc-ry.fi/

Lähde: Airveteran Oy / DC-ry

21.5.2011 Malmi -Tallinn

Uskomaton kokemus lentää DC-3:lla Talliinaan ja takaisin. Jo koneeseen nousu ja paikalle istuminen on kokemus. Melu on yllättävän vähäinen eikä häiritse keskustelua lainkaan. Reitillä Malmi Talliina matkakorekus on alle 500 metriä ja matka aika noin 25 minuuttia. Matkanopeus oli noin 240 km/h.


Versio 1.0 (www.nassi.fi)

Nikon D7000 kuvattu video. 

Menomatka (GPS)












Maksimi lentokorkeus matkalla 500m.












Ei kommentteja: